Историја филозофије
Филозофија
настаје из тежње за мудрошћу. То нам
говори њено изворно грчко име - које потиче од појмова philos (пријатељ) или phileo (волим) и sophia
(мудрост). Прва филозофска учења настала су код
старих Грка крајем 7. и почетком 6. века пре Христа. Она се јављају
на малоазијским обалама Егејског мора, у грчким колонијама, где је већ раније
дошло до укрштања древне егејске културе са другим цивилизацијама.
Стара Грчка у то време није била
политички и територијално јединствена држава. Децентрализованост и
отвореност према свету, омогућили су да се развију мале државе-градови који се
у светској историји представљају као најпожељнији облик заједнице која се
назива полис.
Код старих Грка филозоф је био мудар
човек који се истицао мишљењем и делом. Временом ова реч добија јасније
значење, па се филозофима обично називају људи који су себи поставили циљ да
трагају за истином.
У току више од
две и по хиљаде година, своје достадашње историје, филозофија се непрекидно
мењала. Због тога нема ниједне дефиниције филозофије која би имала опште и
обавезно значење и која би могла бити усвојена од свих.
Најопштије говорећи, корен
филозофије налази се у самој потреби човека да схвати свет у којем живи, као и
да сопственом бићу удахне смисао постојања.
Филозофија започиње своју историју
постављањем питања која изражавају радозналост ума. Већ у Аристотеловој Метафизици
можемо прочитати да је управо радозналост подстакла прве мислиоце на филозофско
промишљање стварности. Тако да зачуђеност над светом и човеком јесте почетак
сваке филозофије.
Филозофија, која се развија као
пробуђено умно мишљење, сумња у обично, свакодневно мишљење које садржи све
предрасуде и заблуде непосредног искуства. Због тога филозофија иде даље од
обичног мишљења.
Основна карактеристика филозофског,
тј. пробуђеног умног мишљења је запитаност човека над природом и васионом. Та
се запитаност испољава кроз читав
спектар питања која сам
Теоријским питањима, или
проблемима, у филозофији можемо назвати све оно што се односи на сазнање
стварности и испитивање могућности сазнања (Метафизика, Теорија сазнања,
Логика).
Практичним
питањима, или проблемима, називамо уопште сва она која произилазе из
истраживања сврсисходне делатности човека (Етика, Филозофија
права, Филозофија државе, Естетика, Филозофија религије).
О
филозофији највише и најтемељније говори њена историја. Не може се ни замислити
филозофско образовање без темељног изучавања и познавања историје филозофије. Обичном посматрачу није лако да
схвати значај познавања историје филозофије јер се она, површно гледајући,
показује као мноштво разних идеја, учења, система и праваца у којима нема
никаквог унутрашњег јединства. Некада су историчари филозофије управо тако и
приказивали историјско кретање филозофске мисли.
Такво схватање први је систематски
критиковао Хегел - који је истицао да је историја филозофије ствар умног
сазнања да се испод површине привидног хаоса, ипак, крије ред и повезаност и да
је основни циљ да се све то открије и разуме. Ако се историја филозофије посматра
у целини, може се, пре свега, уочити да различитост филозофских мишљења није на
штету саме филозофије. Управо та разноликост мишљења и покреће филозофију, јер
је она у самој суштини слободно, смишљено постављање питања и расправљање о
њима. Због тога је проучавање историје филозофије најпоузданији пут до саме
филозофије.
Појаву и развој различитих
филозофских схватања пратићемо у скалду са устаљеном поделом европске
филозофске традиције кроз следећа раздобља у историји филозофије: античка
филозофија; средњовековна филозофија; модерна филозофија; савремена
филозофија.
Коментари
Постави коментар