Рационализам


Рационализам као филозофски правац, у једном ширем смислу, је свака филозофија која велича улогу разума у стицању и доказивању знања. Првенство разума над чулним искуством као извором знања почело је са филозофима елејске школе и играло је главну улогу у платонизму. Међутим, најзначајнији модерни развој рационализма био је у 17. веку.
Филозофи рационализма су сматрали да разум (ratio) представља главни извор и мерило знања, а разумом стечено знање основу за разрешење свих теоријских и практичних питања. Такође, рационалисти полазе од претпоставке да све што постоји има свој разлог, па према томе може бити објашњено и схваћено.
Разум, као способност и поступак извођења логичких закључака, разликује се од чулног сазнања, осећања или жеља по томе што једино он омогућава поуздано и проверљиво сазнање целокупне стварности. Обично се рационализам поставља као супротност емпиризму, али такво упрошћавање не одговара истини.
Према рационалистичком схватању процес сазнања стварности остварује се кроз математичко-геометријски поступак у коме се, полазећи од интуитивно схваћених претпоставки, правилном употребом разума дедуктивно изводе нужне истине.
У нововековној филозофији најзначајнији, представници рационализма су: Рене Декарт, Барух де Спиноза и Готфрид Вилхелм Лајбниц.

"Нововековна вера у самосвест као апсолутни фундамент знања представља само консеквенцу једног развојног процеса који сеже све до времена класичне грчке филозофије која представља његов извор и најранији облик рефлексије. Тај развојни процес није иницирала ни историјска појава хришћанства, оно је само проширило већ постојећи ток схватања филозофске самосвести. (...)
Декарт не представља само почетак, него такође и крај једног претходног процеса, радикализовани завршетак дуге историје проблема самосвести која је започела у античкој Грчкој, а трајала је током целог средњег века. Декартова оригиналност се састоји у креативном радикализовању приступа традиционалном проблему. Он је кроз своје методске ставове суштински заоштрио дуализам духа и материје, душе и тела, дуализам који је и раније био примећен и реализован као један могући поглед на свет и то нарочито интензивно у прелазним фазама хеленистичке, римске и хришћанске антике и основних филозофских струја касног средњег века. Декартова филозофија није била  раскид са традицијом, него последица која је произишла из једне филозофске традиције, консеквенца која је на истом тлу као и њена традиција ипак изгледала нешто другачије. (...)
Нововековна преформулација услова спознаје је по својој суштини била далеко више од пуког теоријског заснивања нововековне природне науке и технике. То је био само споредни ефекат. Основна ствар у којој су се темењиле све новине је био нови, апсолутни појам слободе. По први пут свет је постао човеков свет. Човек га је задобио и савладао у својој самосвесној спознаји и апсолутној слободи. То је фундамент модерне културе. Оно што је остало након Декарта јесте модерни, самосвесни захтев за слободу."
(Клаус Елер, Развој самосвести)[1]


[1] Елер, К., Субјективност и самосвест у антици, Плато, Београд, 2002.


Коментари

Популарни постови са овог блога

Медијска писменост као одговор на дигитално насиље

Филозофски текстови у настави