Рефлексивна пракса у функцији професионалног развоја наставника

 

Континуиране друштвене и економске промене у савременом свету испостављају нове и изазовне захтеве пред образовне системе и оне који у њима раде. Брзо се уводе нова занимања, а још брже мењају знања и вештине које су потребне за обављање послова у 21. веку. На општем друштвеном плану од грађана се очекује да буду активни учесници у друштвеним, економским и политичким променама – што подразумева висок степен компетентности. Нова друштвена стварност, са овако сложеним захтевима, изискује нове погледе на процес наставе и учења. 

У трагању за новим и ефикаснијим приступима образовању наставника и њиховом професионалном развоју, посебна пажња се посвећује рефлексивности наставника. Наставник као рефлексивни практичар је професионалац који своје деловање заснива на истраживању и критичком промишљању, који сагледава педагошку праксу из различитих перспектива, заснива је полазећи од откривања и разумевања сопствених претпоставки, који развија и мења своју праксу и околности које су за њу значајне. Сликовито речено: „Израз рефлексивни практичар подразумева да би наставник требало да се погледа у огледало и размисли о одразу свог наставничког рада.”

И у Стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја стоји да наставник треба да своју професионалну делатност анализара, процењује, мења и усавршава, користећи и информације које добија самовредновањем и екстерним вредновањем. Исто тако, Правилник о стандрадима квалитета рада установе истиче да наставници треба да континуирано преиспитују сопствену васпитно-образовну праксу, мењају је и унапређују.  Док Правилник о сталном стручном усавршавању каже да наставник систематично прати, анализира и вреднује свој образовно-васпитни рад, развој компетенција, своје напредовање и професионални развој и чува у одређеном облику најважније примере из своје праксе, примере примене наученог током стручног усавршавања, лични план професионалног развоја (портфолио).

Иако популарна, идеја рефлексивности у историји није нова. Наиме, још у античкој епохи јавља се Сократ - који представља прекретницу у грчкој филозофији у којој се самокритичка рефлексија о природи наших појмова и закључивања појављује као врхунски интерес напоредо са космолошким спекулацијама и истраживањима. Сократ је развио посебну врсту филозофског размишљања коју карактерише преношење пажње са објекта сазнања на субјект и разматрање односа у коме се налази субјект према објекту.

У сваком случају, можемо рећи да рефлексивност подразумева склоност наставника ка упорном и пажљивом преиспитивању сопственог деловања у светлу свих својих знања и уверења, укључујући и она лична, имплицитна. Али то не значи да се од наставника очекује да непрекидно преиспитују све своје поступке, циљеве и начине рада, већ да то чине у оној мери у којој им то помаже да њихови планови и поступци буду делотворнији.
 
Начин размишљања рефлексивног наставника супротан је рутинском и нефлексибилном промишљању. Рефлексија не подразумева преиспитивање сопствене праксе само онда када се суочавамо са неким проблемом у настави, нити анализу сопственог поступање само онда када имамо разлога да верујемо да је оно могло бити делотворније. Напротив, рефлесивна пракса подразумева:
•    континуирано самоанализирање и самопраћење;
•    отвореност за испробавање другачијих начина рада од већ утврђених;
•    идентификовање добрих пракси;
•    осетљивост за сагледавање ситуације из различитих углова;
•    отвореност за размењивање искустава са колегама;
•    спремност да се на лицу места промени претходно утврђени план у зависности од реакција ученика;
•    спремност наставника да анализира уверења на којима се темеље његови поступци, а које је претходно уградио у сопствену праксу без преиспитивања. 

Преиспитивање сопственог рада чини наставника активним креатором наставе, а не само реализатором наставног плана, што одговара савременим тенденцијама усмереним ка професионализацији наставничког позива. Дакле, преиспитивање чини основу професионалне аутономије наставника и омогућава наставнику да прати сопствени професионални развој. Самим тим, овакво деловање јача самопоуздање наставника, што је једна од значајнијих претпоставки добре наставничке праксе.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Рационализам

Медијска писменост као одговор на дигитално насиље

Филозофски текстови у настави